Door een ongelukkige val is mijn lieve moeder ongewenst ervaringsdeskundige op het onderwerp gastvrijheid in de schoonmaak. Het belang en de waarde van deze gastvrijheid wordt mij bijna dagelijks maar weer eens duidelijk uit haar reacties.
Zij is nu enkele weken in verschillende zorginstellingen opgenomen. Haar beleving over de schoonmaak verschilt in grote mate per instelling. In de eerste werd opvallend weinig tijd besteed aan schoonmaken, snel en oppervlakkig ging men door de ruimte. De schoonmakers besteedden geen enkele tijd en aandacht aan de patienten, spraken hooguit met elkaar onderling en vaak ook nog in een vreemde taal. Hoogstwaarschijnlijk zijn zij zich van geen kwaad bewust over het gevoel wat hun gesloten houding oproept bij de patienten en willen zij juist zo onopvallend mogelijk hun werk uitvoeren. Niet wetende dat het ontbreken van enig contact juist als onprettig wordt ervaren en zelfs als inbreuk op de privacy.
Neem dan de volgende instelling. De schoonmakers maken echt schoon en lijken hier ook meer tijd voor te hebben. Maar nog veel belangrijker is dat de schoonmakers belangstellend zijn en de patienten aandacht geven, aldus mijn moeder. Dat doen ze overigens gewoon tijdens het schoonmaken. Goedemorgen, mevrouw Simons! Ze hebben een vriendelijk woordje klaar. Hoe gastvrij. Een verademing voor mijn moeder en volgens mij voor de “gemiddelde” patiënt, in het beleven van deze dienstverlening.
Mijn moeder vertelde me dat ze haar waardering had uitgesproken naar de schoonmakers op de afdeling. Meteen gaf ze daarbij aan dat ze uit de reactie op deze complimenten kon opmaken dat de schoonmakers niet gewend zijn dergelijke complimenten te ontvangen. Wat een beetje aandacht voor elkaar kan doen!
Kortom: Een glimlach, vriendelijkheid en belangstelling zorgen weliswaar niet voor een medisch wonder, ze zijn wel uiterst belangrijk met name in een zorgomgeving. Bovendien zijn hier geen extra kosten aan verbonden en levert het enkel winst op voor zowel schoonmakers als patienten. Wist u trouwens dat er maar liefst 43 spieren nodig zijn om te fronsen en slechts 14 om te lachen. Dus dit kan toch ook de gastvrijheid zeker niet in de weg staan.
Goed van schoonmaakbedrijven dat aan het gastvrijheidsaspect meer en meer aandacht besteed wordt!