Nu woon ik zo’n beetje op de grens van het midden en het oosten van het land, maar ik heb sterk de indruk, dat de bomen momenteel verder ‘doorzwiepen’ dan tijdens eerdere stormen. De eerste berichten over stormschade druppelen al weer binnen, waaronder schade aan gevels. Op internet is al weer een foto te zien van een auto, met op het dak een lading bakstenen, die daar duidelijk niet thuishoren.
Henk Mulder (henk.m.advies@planet.nl) is adviseur consultant building maintenance en redacteur van het Clean Totaal katern “Kijk Op Gevels”.
Steeds maar weer blijkt, dat niet voldoende kan worden gewaarschuwd voor de, soms desastreuze, invloeden van extreme stormen op onze gevels/gebouwen. Enerzijds worden we momenteel bijkans doodgegooid met aanbiedingen om onze spouwmuren vol te laten spuiten om zodoende een betere isolatie te verkrijgen en anderzijds worden mensen vaak niet optimaal geïnformeerd over de voor- mogelijke nadelen van zo’n behandeling.
Bij praktisch elke zware storm valt er wel weer schade aan diverse gevels te constateren. Ik citeer uit een schaderapport uit 2002, dat betrekking heeft op het ‘verdwijnen’ van complete geveldelen na een zware storm.
“De stormschade aan de gevels kon ontstaan doordat de spouwankers waren doorgeroest. De oorzaak voor deze corrosie is waarschijnlijk een onvoldoende dikke zinklaag op de ankers in combinatie met een verhoogde vochtigheid in de spouw als gevolg van de volledige spouwvulling in combinatie met de westelijke oriëntatie.”
Ook wordt in dit rapport vermeld, dat de opgetreden schade naar de mening van de opstellers niet uniek is.
Ik wil in dit verband en zeker met het oog op nog te volgen herfststormen (maar ook stormen in andere jaargetijden), nog eens benadrukken, dat alvorens te isoleren, men zich door professionals moet laten voorlichten/informeren. ‘Bezit eer ge begint’ is in deze gevallen zeker geen overbodige luxe. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee, wordt wel eens gezegd, hoewel uit de stormachtige praktijk blijkt, dat dit helaas niet in alle gevallen opgaat.