• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Marcel Pirets: Veel schoonmaakbedrijven willen geen geld verdienen…

Opinie 12 juni 2012

In mijn tijd (hoor die ouwe, ben inmiddels ook de vijftig gepasseerd) als vertegenwoordiger bij een internationaal bedrijf waren er ook al veel manieren om natuursteen te behandelen. Het slijpen van natuursteen deden en doen alleen gespecialiseerde bedrijven maar het periodiek opknappen van bijvoorbeeld marmer en andere kalkhoudende soorten kunnen schoonmaakbedrijven prima. Het varieerde van het beschermen met een polymeer tot het zogenaamde nat kristalliseren.

 

Marcel Pirets is directeur van Floortec (www.floortec.nl)

 

Behandelen met polymeren kende en deed iedereen wel maar het kristalliseren met een spray-middel en staalwollen pads, dat was een nieuw fenomeen. Je moest het aan je klanten ook wel goed uitleggen. Je ging namelijk het natuursteen behandelen met een zuur. Je moest maar durven. Als je secuur omging met het product en oppaste bij glas en metalen dan kon het geen kwaad. Zorgvuldigheid bij het verwerken van chemie is sowieso aandachtspunt nummer 1.
 
Na de staalwollen pads kwamen de zogenaamde bronzen en zilveren pads. Een hele verbetering want deze pads gaven geen grijze verkleuring aan de vloeren en de glansgraad kon je enigszins beïnvloeden. De verkleuring ontstond door het, zeg maar, roesten van de pads door het zuur dat in het sprayproduct zat. Doordat de zilveren pad fijner was van structuur kreeg je meer glans.
Tot zover deze vorm van het periodiek bewerken van kalkhoudend natuursteen.
 
Sinds enkele jaren zijn er nieuwe methodieken bijgekomen. Een daarvan is het kristalliseren met een speciaal daarvoor bestemd poeder. Iedere totaalleverancier heeft het wel in zijn assortiment. Een absolute verbetering ten opzichte van de spray-methode maar het is wel oppassen geblazen. Een schoonmaakmedewerker dient wel goed te weten waar hij mee bezig is. Een cursus bij een leverancier of opleidingsinstituut is geen overbodige luxe. Doen dus.
 
Maar daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Wel over hoe sommige schoonmaakbedrijven het polijsten met bijvoorbeeld de inmiddels bekende Twisterpads prijstechnisch in de markt zetten. Ik hoor weer prijzen waar je helemaal moedeloos van wordt. Het lijkt wel of we zelf de markt kapot willen maken. Zonde want we kunnen de marges nu juist goed gebruiken. Daarom mijn oproep.

Schoonmaken is een vak, verkoop het ook zo!!!

 

Reageren? redactie@acceptatie.cleantotaal.nl

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand