Monique van Gulik (m.vangulik@vidomax.nl) is directeur Vidomax, een MKB Schooonmaakbedrijf waar de relatie met de klant voorop staat.
Als mij dit 2 maanden geleden werd gevraagd had ik een hardgrondig “nee!” laten horen. Ik had er wel eens naar gekeken: aantal deelnemers 5, gunning aan degene met de meest gunstige prijs. Nee voor een bedrijf wat niet anders kan dan fatsoenlijk met zijn mensen omgaan, service en kwaliteit in een hoog vaandel heeft staan is een aanbesteding waar puur naar prijs wordt gekeken geen optie. Grote opdrachtgevers als NS en Schiphol stonden voor mij heel ver van mijn bed. Nee ik deed het wel voor de kleinere klanten, die nog wel iets meer wilden betalen voor kwaliteit, Schiphol hoefde niet aan mijn deur te kloppen, net of ze dat ooit zouden doen.
Wie er half december wel aan onze deur klopte was de senior inkoper van NS. Nadat ik in november door Koos van der Lei was uitgenodigd voor het Linkedin platform van Clean Totaal, had ik een aantal keren deelgenomen aan discussies over kwaliteit, normen en waarden. Deze discussies hadden de aandacht getrokken van het aanbestedingsteam van de NS. Enkele dagen later hadden wij een afspraak in Utrecht. Het bleek dat de NS zich de stakingen van begin 2010 erg had aangetrokken. De boze schoonmakers die woedend respect eisten, de bezetting van Station Utrecht pal onder het NS hoofdkantoor, en als dieptepunt de gouden krent die hen werd aangeboden. Deze stakingen en de daarop volgende code goed opdrachtgeverschap had de NS iets doen inzien: door steeds verdere prijsuitholling en steeds hogere m2 normen gaat de kwaliteit achteruit en worden de schoonmaakmedewerkers op soms mensonterende manier behandeld. Het idee was om een laagdrempelige aanbesteding uit te zetten waardoor ook kleinere MKB bedrijven konden meedoen, hierdoor hoopte de NS bij te kunnen dragen aan de code goed opdrachtgeverschap en tegelijkertijd de kwaliteit te krijgen waar zij naar op zoek zijn. De vraag aan mij was of ik dacht dat hier interesse voor zou bestaan binnen het MKB. Ik dacht van wel, immers velen zijn de uitholling van de markt helemaal zat en hopen wanhopig op verbetering, dit zou het kunnen zijn!
Tja en toen die aanbesteding begin januari daadwerkelijk werd geplaatst voelde ik het aan mezelf verplicht deze handschoen op te pakken. Zo gingen wij dus geheel onverwacht het aanbestedingstraject in. En ik moet eerlijk zeggen: het is leuk, het is spannend en het is moeilijk. Wat willen ze nou precies?, wat bedoelen ze met die vraag?, hoe omschrijf ik iets netjes?, enz., enz.. Er wordt echter ook om creativiteit gevraagd en dat is leuk, serieus nadenken over hoe het anders kan,hoe zouden wij dat aanpakken?, het is een echte uitdaging. Maar boven alles heeft het mij weer hoop gegeven dat er toch iets zal veranderen, dat het diepste punt van de prijsspiraal eindelijk is bereikt. Als deze aanbesteding brengt waar de NS naar op zoek is dan zullen vele van dit soort aanbestedingen volgen, kleinschaliger, lagere minimumeisen en een gezond budget.
Over de inhoud van de aanbesteding kan ik mij helaas niet uitlaten maar ik zou zeggen tegen MKB collega’s die ook zeker weten dat ze zo’n opdracht in goede banen kunnen leiden: Probeer het volgende keer gewoon eens, het enige dat je hebt te verliezen is de tijd die je erin moet stoppen en eventueel wat kosten om een adviseur in de arm te nemen. Je leert er echter ook enorm veel van.
Reageren? redactie@acceptatie.cleantotaal.nl