• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Ron Steenkuyl: De CAO en Einstein

Opinie 29 november 2011

Om de zoveel tijd moet je even stoppen met rennen. Dan moet je even stil blijven staan en bekijken wat je hebt, wat je wilt en wat je verwacht. Albert Einstein zei ooit: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Af en toe kom je er achter dat de manier waarop je dingen altijd hebt gedaan niet meer voldoet. Dat de eisen van de buitenwereld zijn bijgesteld.

 

Op zo’n moment is het goed als je de alledaagse sleur even verlaat. Als je een stapje afstand neemt en even boven de waan van de dag gaat hangen. Kijk eens waar de wens en de werkelijkheid niet meer aansluiten. Meestal kom je er achter dat je eigenlijk de knelpunten wel kent, maar ze nooit expliciet hebt benoemd.
 
Met de vorige CAO onderhandelingen en dien ten gevolge de langste staking ooit in Nederland nog vers in het geheugen zijn inmiddels de nieuwe CAO onderhandelingen 2012 van start gegaan. Meer dan ooit is het in mijn persoonlijke visie van belang dat de partijen deze keer niet recht tegenover elkaar komen staan maar juist met respect voor ieders belangen met afstand naar de markt kijken en bezien wat nodig is.
 
De werkgevers hebben deze stap gezet en willen in dialoog met de vakbonden tot gezonde verhoudingen in de sector komen. Een dialoog is enkel mogelijk als ook de vakbonden bereidt zijn met afstand naar de belangenbehartiging van de werknemers te kijken. Dat betekent weg van het traditionele pad van mogelijke polarisatie. Juist in deze tijd dat partijen elkaar hard nodig hebben is het krachtig om vanuit synergie mogelijke tegenstellingen tot een oplossing brengen.
 
In de Code Verantwoordelijk Markgedrag hebben we laten zien dat we met elkaar in staat samen te werken. De Code is een zacht document waarin harde geformaliseerde afspraken niet de eindstreep haalden echter langzaam wel voor een veranderende houding zorgen. Het zou pas echt vernieuwend zijn als vakbonden en werkgevers samen in staat zijn om belangrijke geformaliseerde stappen te zetten om de branche gezond te maken en te houden zonder elkaar vanuit de traditionele loopgraaf elkaar in de haren te vliegen.
 
Ik wens beiden partijen ‘veel afstand’ toe zodat we niet gaan doen wat we altijd al deden en daarmee krijgen wat we al kregen…
 
Succes!
 

Twitter: @ronsteenkuyl

 

 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand