• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Steven Corijn: Bedrijfsovernamemarkt zit op slot

Opinie 7 juni 2011

Steven Corijn (info@companycure.nl)  is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB.  www.companycure.nl

 

De bedrijfsovernamemarkt zit op slot. Schoonmaakondernemers die in deze tijd hun bedrijf willen verkopen en een uiterste hoge verkoopopbrengst menen te kunnen ontvangen, moet ik helaas teleurstellen. Ook in de schoonmaakwereld blijft de economische crisis haar sporen achterlaten. En dat heeft uiteindelijk weerslag op zowel verkopende als kopende partijen. Een blik op de toekomstverwachting…

 

De verzadigde schoonmaakwereld is een harde wereld. Groei wordt steeds lastiger voor schoonmaakbedrijven en rendementen staan verder onder druk. De rode oceaan blijft haar sporen nalaten. Diverse kleinere schoonmaakbedrijven gaan ter ziele, sommige worden opgeslokt door anderen. Het is al langer bekend dat continuïteit bij familiebedrijven een termijnprobleem is. Door het uitbreken van de economische crisis is het probleem in de huidige tijd er niet eenvoudiger op geworden. Veel ondernemers komen er achter dat het in deze tijd niet ideaal is om hun bedrijf te verkopen. Potentiële kopers liggen wel op de loer, maar verwachtingspatronen van verkoper versus koper lopen niet in lijn met elkaar. Specifieke omstandigheden daargelaten zoals bij ondernemers met ernstige, financiële problemen, gezondheidsissues of familiaire omstandigheden. Zij zorgen er momenteel voor dat – hetzij beperkt- er tenminste nog steeds water bij de wijn gedaan wordt. Maar hoe staan we er daadwerkelijk voor?
 
Waar de crisis eind 2008 begon toe te slaan, zijn de neerwaartse gevolgen voor de waarderingen van schoonmaakbedrijven nog lang niet ten einde. Waar voorheen in de onderhandelingen gebruik werd gemaakt van diverse waarderingsmethodieken – met vaak positieve, geprognosticeerde, financiële cijfers voor de komende jaren als basis – is dit tot heden uit de gratie geraakt bij kopers. Dit leidt tot risicomijdend gedrag. Resultaten bij kopers staan immers onder druk, waardoor er weinig partijen zijn die omwille van omzetuitbreiding bereid zijn om – in hun ogen – te hoge risico’s te nemen. Andere kansen komen om de hoek kijken, zoals zogenaamde MBI en MBO kandidaten. MBI – kandidaten (Management Buy-In) zijn managers van buiten die zich graag willen inkopen in het bedrijf. Ze zijn er voldoende, maar zijn vaak niet in staat om de benodigde financieringen los te krijgen bij de banken. En als er al een kans is, dan wordt ook vaak door de banken via bijvoorbeeld achtergestelde leningen zekerheid geëist van de verkopende ondernemer. En die zit hier niet op te wachten. Risicomijdend gedrag van de banken dus, die momenteel slechts zoeken naar parels in de markt. MBO-kandidaten (Management Buy-Out) kunnen voor de verkopende ondernemer een goede manier zijn om het bedrijf in goede handen achter te laten. De kopende manager is immers bekend met de sterkten- en zwakten van het bedrijf. Ook hier speelt echter het probleem van de banken, hoewel in mindere mate. Een lastige situatie dus….
 
In dit kader zijn er nog diverse varianten in de opvolging en continuïteit van familiebedrijven te bedenken. Teveel om te benoemen. Echter, conclusie is dat de bedrijfsovernamemarkt op slot zit. Het vertrouwen in de huidige economie is nog steeds zeer wankel, en dit zal de komende tijd niet veranderen. Het vroegere niveau is en blijft verleden tijd. Kopers hebben vaak ook al hun handen vol aan hun eigen bedrijfsvoering Diverse varianten kunnen bedacht worden om bedrijfsovernames te realiseren, maar zolang er vanuit de betrokkenen partijen geen gedragsverandering getoond wordt,
blijft het zeer lastig. Daarbij dient het grootste verschil mede door de factor tijd te herstellen: het verwachtingspatroon van de verkoper versus koper. Op dit moment vaak een wereld van verschil….
 
Negatieve conclusie? Nee, slechts reëel. Het herstel in de bedrijfsovernamemarkt heeft dan ook momenteel geen algemene oplossing. Er liggen rollen voor zowel de bedrijfsovernameadviseur, de verkoper, de koper alsmede de banken. Marktrealisme dient te doordringen en te rijpen waarbij de factor tijd uiteindelijk herstel zal inzetten. De goede tijden ten spijt, is het zaak voor de ondernemers om niet bij de pakken neer te zitten, maar zorg te dragen om de bedrijfsorganisatie in alle aspecten te laten ontwikkelen. Want verkopen kan altijd nog….na regen komt tenslotte altijd weer zonneschijn.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand