Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl
De komende tien jaar zullen namelijk 15.000 bedrijven per jaar ter overname worden aangeboden. De meeste bedrijven komen te koop in de sector zakelijke dienstverlening, waaronder menig schoonmaakbedrijf.
Dat is mooi, dacht ik gelijk als zelfstandig overnameadviseur. Het werk komt vanzelf naar me toe en de betreffende ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) belanden vanzelf wel in de specifieke knelpunten die bij bedrijfsoverdracht om de hoek komen kijken. Makkelijke prooi, toch?
Echter, mijn geweten begon al snel parten te spelen en eigenlijk was ik het vrij snel met mezelf eens: zó werkt het niet! Ik probeerde mezelf in de situatie te verplaatsen van een eigenaar van een schoonmaakbedrijf, die misschien wel twintig, dertig of zelfs veertig jaar voor zijn eigen toko heeft moeten knokken. Die menig crisis heeft overleefd; die de schoonmaakbranche heeft helpen opbouwen; die zijn pensioen in de waarde van zijn bedrijf heeft zitten, maar die simpelweg geen opvolging heeft…. Waar ligt dan hún oplossing?
Dáár moeten wij als bedrijfsovernameadviseurs toch een voortrekkersrol in hebben, dacht ik gelijk? Zelden lees ik in schoonmaakland artikelen die dit belangrijke thema behandelen. We zien toch zelf hoe het er aan toe gaat bij ondernemers die hier niet tijdig over nagedacht hebben en op hun 64e of 65e levensjaar mee geconfronteerd worden? Want hoe je het ook wendt of keert, wát moet je in hemelsnaam doen als je als ondernemer op dit punt belandt? Fuseren, maar met wie dan?? Het bedrijf verkopen, maar aan wie en voor hoeveel?? Of uiteindelijk tóch doorgaan….tot u erbij neervalt? Toch is de keuze aan u.
Is het dan allemaal zo ingewikkeld? Nee, dat hoeft niet, is mijn antwoord. Er moet echter wel een sterke wil, openheid en besef aanwezig zijn bij de genoemde ondernemer om het belang van dit thema te erkennen. Realiseren dat tijdig voorbereiden een sterke basis biedt voor een succesvolle opvolging en oplossing van het continuïteitsvraagstuk. Weten dat een fusie of overname géén alledaagse bezigheid is en vaak buiten het boekje van de (huis)accountant treedt. Dat het vinden van een juiste overnamepartner een selectief zoekproces is om uiteindelijk een juiste match tot stand te kunnen brengen. En dat het overnameproces uiteindelijk veel energie kost. Juist dan kan een overnameadviseur met kennis en ervaring in de branche u toegevoegde waarde leveren.
Tijd is één van de belangrijkste factoren. Begint u tijdig met de voorbereiding. Geef de term ‘Strategie & Beleid’ een plaats binnen de organisatie (voor zover dit nog niet het geval is) en verwoordt uw koers tot een helder en meetbare strategie, die is vastgelegd in een praktisch actieplan. Een actieplan waar zaken zoals de markt, klanten, financiën, personeelsbeleid, ICT en processen helder gesteld worden, waarbij u uiteindelijk uw organisatie ‘verkoopklaar’ maakt. En u kunt toeslaan op het juiste moment!
Kortom, beste ondernemer, schrik niet, maar bedenk waar u staat, daarna waar u naar toe wilt en hoe u dit wilt bereiken….