• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Steven Corijn: Management Buy-In: Een betere optie?

Opinie 11 oktober 2012

Er wordt in de bedrijfsovernamewereld soms fantastisch gestrooid met allerlei ingewikkelde (lijkende) benamingen. In allerlei vormen. Wat dacht u van termen zoals EBITDA, Management Buy-out, Earn-out constructie, memorandum, due diligence en NDA?…. Vaak Engelse benamingen die uiteindelijk eenvoudig in onze eigen taal terug te leiden zijn. Houdt u het nog bij?

 

Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl.   

 

Wat dacht u van de term MBI-‘er? Oftewel een “Management Buy-In” kandidaat? Een vaakgehoorde term, maar zeker een mogelijkheid die ook in de schoonmaakbranche een oplossing kan zijn voor continuïteitsvraagstukken bij MKB-ondernemingen. Een kijkje in de keuken…..

 

De groep buitenstaanders die zich inkoopt in ondernemingen worden in de bedrijfsovernamewereld MBI-‘ers genoemd. De naam zegt het eigenlijk al: Management Buy-In, het management wat zich inkoopt in een onderneming, dan wel geleidelijk dan wel direct. De diversiteit van deze groep is enorm. Een groot deel van de buitenstaanders heeft vaak lang in loondienstverband gewerkt en gedurende deze jaren steeds meer behoefte gekregen om zelfstandig een onderneming te runnen. Ook zijn er personen die in het verleden een onderneming hebben opgebouwd, vervolgens hebben verkocht en een nieuwe start willen maken door de overname van een bestaande onderneming. En dat is een gemakkelijke wijze zou je zeggen, tòch?
 
Niet altijd! De economische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben inmiddels gezorgd voor een geheel ander type overnameklimaat, waaruit een nieuwe realiteit is ontstaan. Verkoopprijzen voor bedrijven van enkele jaren geleden zijn niet meer te realiseren, (overname)financiering is deels aan banden gelegd en zekerheden onder de markt zijn verdwenen. Aan de andere kant knelt het
opvolgingsvraagstuk in het MKB en is er een groeiende behoefte aan nieuwe mede-ondernemers om de toekomst van vele ondernemingen veilig te stellen. En daar liggen in de schoonmaakbranche kansen in de vorm van een gefaseerde MBI instroom….
 
Want is het voor een MBI-‘er dan zo interessant om in te stappen in een bestaande onderneming? U als schoonmaakondernemer heeft wellicht te maken met de huidige ontwikkelingen: uw resultaten staan onder druk, een gewenste verkoopprijs is lastig haalbaar, het pensioen is niet altijd goed geregeld en ‘zit’ in het bedrijf. Het wordt voor u als schoonmaakondernemer steeds lastiger om nieuwe klanten aan u te binden. U heeft uw handen vol aan het behouden van uw bestaande. Kortom, een fase, waarin u zich wellicht realiseert dat nieuwe input in uw bedrijfsvoering welkom kan zijn. Een gefaseerde overname in de vorm van inkoop door een MBI’-er kan dan ook een oplossing zijn.
 
Een gefaseerde overname levert diverse voordelen op. Het financieringsvraagstuk wordt – afhankelijk van de situatie – in het algemeen gemakkelijker. Daarbij verkent een eventuele inwerkperiode op praktische wijze de samenwerking en levert voordelen op ten opzichte van het due diligence onderzoek (in spreektaal ook wel boekenonderzoek genoemd…?). En dit is eigenlijk voor beide partijen prettig. Er kan in de loop van het overnametraject gewerkt worden aan minder afhankelijkheid van de verkopende schoonmaakondernemer. En dat komt de waarde van het bedrijf ten goede, waar beide partijen mee gediend zijn. Waardoor de continuïteit van het schoonmaakbedrijf gewaarborgd is.
 
Zijn er dan helemaal geen risico’s bij MBI-trajecten? Jazeker, de paden tussen de verkopende schoonmaakondernemer en de MBI-‘er dienen geëffend te worden. Tijdelijk twee stuurmannen aan boord afhankelijk van de gestelde overgangsperiode is niet altijd ideaal. Het belang van matchmaking (leuke term overigens, maar het betekent niet meer dan het feit dat het in het algemeen tussen de verkoper en MBI-‘er moet klikken…?) is enorm. Het zal daadwerkelijk moeten klikken en er zal begrip en waardering wederzijds moeten bestaan om uiteindelijk dergelijke trajecten echt uitvoerbaar te maken. Op voorhand zullen er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de waardering van het moment en in de toekomst. Op diverse momenten dienen er mijlpalen gerealiseerd te worden. Kortom, een traject waar duidelijkheid en transparantie vereist is.
 
De praktijk leert dat MBI-‘ers de doorlooptijd van het zoek- en koopproces vaak onderschatten. Hierdoor worden ze ongeduldig en heeft het kans om een geforceerd proces te worden. Dit werkt niet. Zowel niet vanuit de verkopende als de kopende kant. Voor een MBI-‘er kan het verstandig zijn om gedurende het zoekproces werk aan te houden (vast, interim of projectmatig). Dat zorgt voor rust waardoor er tijd genomen kan worden om het traject goed uit te diepen.
 
Voor de verkopende schoonmaakondernemer geeft dit ook sneller vertrouwen. Vertrouwen is en blijft – naast het financieringsvraagstuk – de basis voor samenwerking en een geslaagde overname. De uitspraak “haastige spoed is zelden goed” is hier zeker van toepassing. Gepast tijd nemen voor MBI-trajecten (geleidelijk of direct) leidt uiteindelijk tot succesvolle continuïteit van ondernemingen. En daar kunt u als schoonmaakondernemer profijt uit halen.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand