Met het nieuwe jaar voor de deur zijn er zeker weer een aantal bedrijfsmatige uitdagingen voor u als (MKB) schoonmaakondernemer die van invloed zijn op de toekomstige waarde van uw bedrijf. Standpunten over keurmerken en prijsverhogingen beïnvloeden de toekomstige prestatie van uw organisatie. Door de verkoop van uw bedrijf – nu of later – wilt u dit beloond zien in continuïteit en/of geld. Toch laat de bedrijfsovername in de schoonmaakbranche een stagnatie zien. Wie is er nu aan zet? Een korte beschouwing.
Steven Corijn (info@companycure.nl) is directeur van CompanyCure, gespecialiseerd in bedrijfsovernames in het MKB. www.companycure.nl
Een lastige opgave… De bedrijfsovernamemarkt heeft de laatste tijd – in lijn met de vastgoedmarkt – een zware tijd meegemaakt. Ook binnen de schoonmaakbranche is dit voelbaar. Waardedaling van bedrijven in combinatie met constant blijvende verwachtingspatronen van verkopende schoonmaakondernemers zorgt ervoor dat de bedrijfsovernamedeals in de schoonmaakbranche beperkt blijft. Grote(re) bedrijven zijn zich hiervan bewust en houden dan ook de hand op de knip, vaak zelf ook ingegeven door eigen uit te voeren reorganisaties. Maar zijn kleinere schoonmaakbedrijven (< 2 miljoen euro omzet) dan niet meer aantrekkelijk voor grote schoonmaakbedrijven?
De bedrijfsovernamemarkt op dit moment wordt overladen met schoonmaakbedrijven die via bedrijfsovername willen uitbreiden. Een kopersmarkt dus. Dat komt mooi uit, hoor ik u al denken. Een mooie situatie voor de verkoper indien de vraag groter lijkt dan het aanbod. En ook voor de koper. De koper is in het algemeen op zoek naar kwalitatieve en stabiele bedrijven, dus is best bereid wat meer te betalen om een op het zicht goed geoliede machine op te kopen. Maar schijn bedriegt.
Grote schoonmaakbedrijven dienen zich allereerst al in de financiële positie te bevinden om kleinere schoonmaakbedrijven op te kunnen kopen. Daarbij zijn meestal (financiële) kaders vastgesteld. Afhankelijk van mogelijke complementaire, strategische toevoeging, spreekt de risico-inschatting op basis van branche- en maatschappelijke ontwikkelingen niet in het voordeel van de verkopende partij. Discussies over financiële verwachtingswaarden van de verkopende schoonmaakondernemer houden niet op en zorgen ervoor dat grote schoonmaakbedrijven zich op dit moment inhouden. En dat lijkt helaas de komende jaren niet te stoppen. Slechts indien grote schoonmaakbedrijven koopjes aangeboden krijgen (denk bijvoorbeeld aan een urgent gebrek aan opvolging of ziekte van de ondernemer) komt de consensus mogelijk financieel tot stand.
Sporadisch kan er sprake zijn van een aankoop, wat vaak geruisloos gebeurt en de zittende eigenaar van een klein schoonmaakbedrijf mee geïntegreerd wordt en een bepaalde positie accepteert. Vaak is dit ter redding van het (meestal kleine) schoonmaakbedrijf tegen voor het grote schoonmaakbedrijf acceptabele risico-inschatting. Als dit gebeurt dan zijn de grote schoonmaakbedrijven in de regel vrij stellig in hun benadering. Het bedrijf moet implementeerbaar zijn, de klanten moeten overdraagbaar zijn en uiteindelijk moeten de marges (en uiteraard de verwachte terugverdientijd) een toegevoegde waarde zijn ten opzichte van de bestaande financiële bedrijfsvoering. Daarbij wordt de afhankelijkheid van de verkopende ondernemer getoetst en de uittreding in het perspectief geplaatst. Kortom, een situatie waar vaak in deze tijd geen passend antwoord op wordt gevonden. Mits vanuit beide zijden voldoende water bij de wijn gedaan wordt…