Als medewerker kun je twijfels hebben of een vraag, bijvoorbeeld als je pijn voelt tijdens het werk of op zoek bent naar meer uitdaging. Maar ook na een contractwisseling. Dan is het belangrijk om het gesprek met je werkgever aan te gaan. Maar hoe doe je dat? De RAS geeft tips!
Stappenplan voor een goed gesprek met je werkgever
De RAS heeft een stappenplan ontwikkeld. Deze moet schoonmaakmedewerkers helpen om het gesprek met hun werkgever aan te gaan. Want een goed gesprek kan helpen om te bereiken wat je wilt. Het stappenplan ziet er als volgt uit:
- Plan het gesprek
- Bereid het gesprek voor
- Voer het gesprek
- Rond het gesprek af
- Maak een verslag
Stap 1: Het plannen van een gesprek
Plan een afspraak met jouw leidinggevende of HR.
Geef aan wat het onderwerp van het gesprek is.
Plan voldoende tijd in voor het gesprek.
Zorg voor een ruimte waar jullie rustig kunnen praten.
Stap 2: Het voorbereiden van het gesprek
Waarom wil je dit gesprek? Wat wil je vragen? Wat wil bereiken?
Beantwoord deze vragen voor jezelf en schrijf deze op.
Oefen het gesprek eventueel met iemand die je vertrouwt.
Vul dit formulier in om je voor te bereiden.
Stap 3: Het gesprek voeren
Zorg dat je optijd bent.
Zeg waarom je het gesprek wilt.
Stel je vraag en laat de ander reageren, luister goed naar het antwoord.
Vraag door wanneer je het antwoord niet begrijpt.
Probeer rustig te blijven en wordt niet boos als de reactie niet is wat je hoopt.
Stap 4: Het gesprek afronden doe je zo
Herhaal wat er naar jouw idee is afgesproken en vraag of dat klopt.
Plan een vervolgafspraak in als dat nodig is.
Spreek af hoe de afspraken worden vastgelegd.
Bedank de ander voor het gesprek”
Stap 5: Maak een verslag
Maak een kort verslag van het gesprek dat je hebt gevoerd, dan kan je er altijd weer naar terug verwijzen.
Laat dit verslag lezen door de persoon met wie je sprak. Misschien heeft hij of zij wel aanvullingen.
Bespreek de gemaakte afspraken regelmatig.
Doorloop deze stappen zorgvuldig, want een goed gesprek kan jou helpen te bereiken wat jij wilt.