In Carel de Podcast bespreekt Carel Lurvink vragen van klanten en geven ze u een blik achter de schermen van het bedrijf. Tijdens de podcast ‘Materiaalwagens: hoe stelt u ze samen’ vertelt Johan Felix u alles over de mogelijkheden van materiaalwagens voor schoonmaakwerkzaamheden. Johan Felix is Area Manager bij Vileda Professional, een bedrijf dat al ruim 60 jaar schoonmaakoplossingen biedt voor professionele gebruikers in sectoren als de gezondheidszorg, gebouwenreiniging en de horeca. Hieronder vindt u enkele highlights van het interview. Het gehele gesprek duurt 24 minuten. U kunt de podcast hier beluisteren.
Welke trends zijn er in de schoonmaaksector?
“Schoonmaak is belangrijker dan ooit. Mensen willen nu ook graag zien dat er goed wordt schoongemaakt. Schoonmaken hoeft daardoor niet langer buiten kantoortijden te gebeuren. Daarnaast heeft digitalisering zijn intrede gedaan. Apps worden gebruikt om instructies over middelen te krijgen. Automaten geven zelf een signaal als ze moeten worden bijgevuld. En u kunt eenvoudig online controleren of een vergaderzaal in gebruik is. Daarnaast is niet alleen reinigen, maar ook desinfecteren belangrijker geworden. De werkmethodieken veranderen hierdoor ook. Zo wordt niet meer met ‘open water’ gewerkt. Het traditionele moppen met een natte dweil is verleden tijd. Nu worden moppen en dweilen vooraf bevochtigd en voor iedere ruimte wordt een schone doek en mop gebruikt. Door de veranderende werkmethoden moesten materiaalwagens mee veranderen. Vroeger kon u nog een emmer met vuil water en een emmer met schoon water op de wagen hebben. Nu is een mopbox nodig waar de vooraf bevochtigde moppen in zitten. Daarnaast is de materiaalwagen tegenwoordig helemaal afgesloten.”
Hoe kiest u de juiste materiaalwagens?
“Bij het samenstellen van materiaalwagens let u op veiligheid en hygiëne, maar ook op ergonomie en efficiëntie. Een materiaalwagen moet perfect zijn afgestemd op de situatie. Welke ruimtes moeten gereinigd worden? En welke doelgroep bevindt zich in die ruimtes? Zijn dat medewerkers, bewoners of patiënten? Met welk schoonmaaksysteem wordt gewerkt? Op basis van de antwoorden op die vragen stellen we een passende materiaalwagen samen. Bijna zoals u dat doet met een leaseauto. Daarna testen we de wagen samen met de gebruikers. Zie het als een testrit, maar dan van een maand. Op basis van de testen kunnen we aanpassingen doorvoeren of extra opties toevoegen. Een speciaal deksel waar u een tablet in kunt doen bijvoorbeeld. Of een check in/check out systeem om te zien of een patiëntenkamer leeg is.”
Welke soorten materiaalwagens zijn er?
“Alle standaard modellen staan op de website van Carel Lurvink. De VoleoPro is bijvoorbeeld een kleine en flexibele materiaalwagen. En ook de Origo 2 materiaalwagen is populair. We hebben deze wagen vanaf de basis opnieuw opgebouwd. Daarbij is goed gekeken naar de huidige wensen en eisen én naar de digitale toekomst. De wagen heeft bijvoorbeeld compartimenten voor schoon, vuil en afval. Bovendien is de Origo 2 recyclebaar en klaar om te worden gekoppeld aan iConnect voor het traceren van de wagen. Naast materiaalwagens voor standaard schoonmaakwerk zijn er ook materiaalwagens die speciaal zijn ontwikkeld voor cleanrooms, zelfs tot de hoogste klasse. Voor alle materiaalwagens geldt dat we ze kunnen samenstellen aan de hand van de configuratie die we met de klant bespreken. Na de levering geven we uitleg en instructie aan de schoonmaakmedewerkers die de wagens gebruiken. Dat kan op de werkvloer, maar door corona doen we dat tegenwoordig ook vaak via instructiefilms en digitale kaarten.”
Beluister hier de gehele Carel de Podcast over het samenstellen van materiaalwagens. Vindt u deze podcast interessant? Laat dan een review achter op Apple Podcast.
Benieuwd naar de vorige editie van Carel de Podcast? Check deze hier!
Meer informatie?
Heeft u vragen of wilt u advies over dit onderwerp? De specialisten van Carel Lurvink helpen u graag verder als u belt naar 053 – 434 43 43 of een e-mail stuurt naar info@carellurvink.nl.