Breaking news: de Werktijdverkorting regeling vervalt. Er komt een betere regeling om uw omzetdaling en werkloosheid van uw personeel op te vangen! Dit betekent dat vanaf heden, 18 maart 2020 u géén aanvraag meer kunt doen om een vergunning te krijgen voor de werktijdverkorting en de bijbehorende WW-uitkeringen. Maar geen zorgen. Er komt een nieuwe regeling die beter is om economische schade door het coronavirus op te vangen in de vorm van het Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).
Door Hella Vercammen, redactielid Clean Totaal – directeur The Legal Company
Waarom is de oude regeling gestopt?
Simpel gezegd: omdat de nieuwe regeling veel beter is toegespitst op de massale aanvraag en situatie van dit moment. Als juristen waren we beland in een doolhof van losse regels. Een lawyers paradise, maar toch, écht liever niet in deze tijden. De oude regeling was bedoeld voor onwerkbaar weer en afgestemd op ongeveer 200 aanvragen per jaar en niet voor 78.000 of meer! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) kan dat bovendien niet aan. Daarbij was het goed zoeken wat de voorwaarden en uitzonderingen waren aangezien de totale voorziening helemaal versplinterd was in verschillende stukjes wetgeving. Om u even een beeld te geven van verschillende regelingen en voor degene die geïnteresseerd is:
- Te beginnen met artikel 8 van het BBA 1945 (Bijzondere besluit Arbeidsverhoudingen van 1945) dat nog steeds bestaat!;
- De SZW beleidsregels voor ontheffing verbod werktijdverkorting uit 2004;
- De loondoorbetalingsregeling van 7:628 BW lid 9 van 2020;
- De bijzondere regeling onwerkbaar weer van 2020.
Dat is nogal wat…
Blijven lopende werktijdvergunningen van kracht?
Lopende werktijdverkorting vergunningen blijven van kracht, eventuele verlengingen verlopen via de nieuwe NOW. Al ingediende aanvragen waar nog geen beslissing op is terug gekomen, gelden als aanvragen voor de nieuwe NOW. De aanvullende informatie die nodig is om te beslissen op uw aanvraag conform de NOW, zal binnenkort worden opgevraagd.
Wat weten we nu al over het NOW?
Het is nu wachten op de inwerkingtreding en openstelling van de NOW. Wat we nu al weten is dat het nu niet meer van belang is, en dat de ondernemer dat niet hoeft aan te tonen, dat hij geen werk meer heeft voor zijn personeel. Voldoende is een omzetdaling van meer dan 20% vanwege het Coronavirus. Ook verdwijnt het pas ná zes weken kunnen aanvragen van de WW-uitkeringen per werknemer op basis van de werkelijke urenvermindering. Een ondernemer ontvangt gewoon compensatie voor de loonkosten, gekoppeld aan de omzetdaling. De nieuwe regeling wordt dus praktischer, eenvoudiger en transparanter zodat het óók te doen is voor de winkelier op de hoek.
Wat zijn de verschillen en belangrijkste voorwaarden van het NOW t.o.v. de ingetrokken werktijdverkorting regeling?
- De werkgever zal middels een accountantsverklaring (kan zijn dat er een drempel voor wordt ingevoerd wie wel en wie niet) een omzetdaling moeten aantonen. Het gaat dus om omzetdaling en niet om werknemers die hun werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren of waarvan de werkzaamheden inhoudsloos zijn geworden. Bijv. voor een schoonmaker die geen werk meer heeft omdat een opdracht is komen te vervallen, krijgt u geen compensatie als de omzet minder dan 20% is gedaald. Dat is wezenlijk anders dan de oude regeling die uren gerelateerd is;
- De werknemer hoeft niet te stoppen of minder te werken gedurende de tegemoetkomingsperiode. De werkgever kan de arbeid zo organiseren zoals dat voor de schoonmaakonderneming en het personeel het meest passend is en nog de meeste kans heeft op omzet;
- De werkgever betaalt 100% van het loon door in plaats van minimaal 75%;
- Onder de NOW kan er ook compensatie worden gevraagd voor werknemers met een flexibel uren contract, denk aan nul-uren contracten, min-max contracten, oproepcontracten;
- Uitzendbedrijven (uiteindelijke regeling voor payrollbedrijven en detacheerders is nog onduidelijk) kunnen ook voor uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn een compensatie voor de loonkosten aanvragen;
- Het UWV keert een voorschot uit ter hoogte van 80% van de te verwachten loonkosten tegemoetkoming. Achteraf wordt het eventueel gecorrigeerd aan de hand van de werkelijke daling van de omzet;
- De periode van de tegemoetkoming bedraagt geen 6 weken maar 3 maanden. Deze kan verlengd worden met nog eens 3 maanden, eventueel onder andere voorwaarden;
- Achteraf gaat de Belastingdienst de omzetdaling zoals voorspelt in de accountantscontrole of door de aanvrager zelf, controleren. Heeft de werkgever minder omzetdaling dan is aangegeven bij de aanvraag, dan zal hij looncompensatie moeten terugbetalen. Is er meer omzetdaling dan krijgt de werkgever waarschijnlijk nog een suppletie;
- De tegemoetkoming gaat niet pas in vanaf de dag van aanvraag, maar geldt, afhankelijk van verminderde omzet, per 1 maart 2020;
- Last but not least: De werkgever mag gedurende de periode van tegemoetkoming geen aanvraag voor bedrijfseconomisch ontslag indienen. Reeds ingediende ontslagaanvragen blijven wel van kracht.
Rekenvoorbeelden hoogte NOW compensatie
Verlies van omzet | Tegemoetkoming loonsom aan werkgever | Voorschot op de loonsom van het UWV |
100% | 90% | 72% |
50% | 45% | 36% |
25% | 22,5% | 18% |
Momenteel (18-3-2020) wordt overleg gevoerd met UWV, de Belastingdienst en de SRA en NBA (accountant beroepsorganisaties) over de uitvoering van deze regeling. Aanvraag is dus nog niet mogelijk, maar kan waarschijnlijk binnen nu en een week gedaan worden. Bedoeling van de nieuwe regeling is om werkgevers meer en sneller financieel tegemoet te komen.
Deze nieuwe regeling roept wel nieuwe vragen op
Deze regeling roept uiteraard wel weer nieuwe vragen op zoals deze: Wat als contractspartners (in duurovereenkomsten) gewoon stoppen met betalen vanwege Corona en eenzijdig het contract met de leverancier opschorten en beëindigen. Dat is in principe contractueel niet mogelijk, ook niet bij Corona. Immers, een ondernemer kan ook niet zomaar een vijfjarig huurcontract of een energiecontract tussentijds opzeggen omdat hij minder of geen inkomsten heeft. Overmacht of onvoorziene omstandigheden bieden in deze situatie geen soelaas.
De leverancier zal daarom nakoming blijven vragen en de gebruikelijke facturen blijven sturen. Liever immers omzet dan loonkosten compensatie aangezien dat laatste slechts kostendekkend is voor het personeel. Er zijn echter ook nog een hoop andere rekeningen te betalen, zoals de huur, telefonie, gas, water en licht, leaseauto’s, etc. Dit zorgt er dan weer voor dat er géén omzetdaling zichtbaar wordt hetgeen in principe vooraf wordt gemeten aan de hand van de te verwachten facturen. Een te verwachten flink hogere (dubieuze) debiteuren stand levert geen omzetdaling op. Hoe gaat een accountant hierover verklaren bij de aanvraag om te zorgen dat de Belastingdienst straks geen verwijten gaat maken?
Gekleurde pietenspel
Het “gekleurde” pietenspel is begonnen. Niet alleen tussen de accountants en de Belastingdienst maar ook tussen de contractspartijen onderling waarbij het “eigen” bedrijfsrisico via contractbreuk afgewenteld wordt op de wederpartij. In arbeidsintensieve sectoren zoals in de facilitaire branches waar men met veel personeel en duurovereenkomsten werkt, zoals in de schoonmaak, de catering en beveiligingsdiensten, ontstaan deze problemen nu op grote schaal. Uiteraard heeft de ondernemer liever omzet dan loonkosten. Het voorschot op loonkosten kan de ondernemer op zich wel aanvragen maar grote kans dat deze dat dan weer moet terug betalen na drie maanden. Terwijl de contractspartijen dan nog steeds niet betaald hebben, maar ondertussen het loon wel 100% moet worden doorbetaald. Wat dan te doen?
Vragen of advies?
The Legal Company, arbeidsrecht experts, zijn gespecialiseerd in het arbeidsrecht voor de schoonmaak branche. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben of juridisch advies willen? Neem dan contact met op door dit contactformulier in te vullen.