Nestaan Gevelonderhoud onwikkelde samen met Baudoin en DiBO een truck waarmee onder hogedruk met kokend osmosewater gevels gereinigd kunnen worden. Clean Totaal redacteur Leon van den Berg ‘waagt zijn leven op de hoogwerker’ bij het kantoorgebouw van Bacardi Nederland om een en ander van dichtbij te zien en spreekt met opdrachtgever Hans van der Griend (Nestaan Gevelonderhoud) en de producenten Erik van Liempd (Baudoin Wash Systems) en Arno van den Borne (DiBO Nederland).
Door Leon van den Berg, redacteur Clean Totaal
De truck is ontwikkeld en gebouwd in samenwerking met Baudoin en DiBO. Op het eerste gezicht is er niet zoveel te zien. Uit niets blijkt dat de kleine vrachtwagen waaruit een paar blauwe slangen lopen een grote innovatie bevat. Ook de grote hoogwerker met daarop een medewerker die de gevel onder hoge druk afspuit is een beeld dat we vaak zien bij gevelreiniging.
Toch is hier iets aan de hand. Standaard worden gevels gereinigd met gewoon kraanwater, al dan niet op een hoge temperatuur. Daarna worden om streepvorming te voorkomen de gevel en de ramen afgespoten met osmosewater onder lage druk. Met de nieuwe truck van Nestaan kan dat laatste achterwege blijven, want de gevelreiniging vindt uitsluitend plaats met osmosewater van 100 graden, naar keuze onder hoge of lage druk.
Duurzaamheid was een centraal thema bij de ontwikkeling. Minder chemie en minder dieselolie wat ook economisch gezien interessant is. Daarnaast moest de nieuwe reinigingsunit stil zijn, minstens tien jaar meegaan en al snel een return on investment behalen. Andere eis was meer efficiency in het werkproces. De truck zelf moest eveneens aan de strengste eisen voldoen. Er is daarom voor een Volvo FL 210 met 4×2 euro 6 motor gekozen. Tenslotte moest het natuurlijk allemaal wel betaalbaar blijven. Het doel is gehaald voor een aanvaardbare prijs, namelijk €180,000,- per truck. Voor een goede dekking van het werkgebied van Nestaan spreken wij over vijf stuks.
Beter rendement
Baudoin directeur Van Liempd is zeer trots op het geavanceerde ontwerp. “Een grote uitdaging was het beperken van het energieverbruik van het aggregaat. Normaal heb je één grote dieselmotor die het hele systeem bedient en die van koud water in een boost kokend water maakt. Dat pad hebben we verlaten. We hebben een optimale aggregaat gekozen die alleen elektriciteit maakt en dus niet verwarmt. Dat is betrouwbaar, duurzaam en zuinig. We hebben bij deze generator ook gekeken naar het geluidsniveau. Je werkt immers vaak bij kantoren die in gebruik zijn en dan kun je geen lawaai hebben. De keuze is gevallen op de 40 kVA 400/230 Volt Iveco Power. Als je ernaast staat kun je nog gewoon een gesprek voeren zonder te hoeven schreeuwen, met de deur van de machinekamer dicht hoor je bijna niets meer. Deze hoofdmotor is ook nog eens erg zuinig. Per uur wordt 5 liter dieselolie gebruikt en dus kunnen we volstaan met een kleine dieseltank van 200 liter. We hebben veel aandacht voor trillingsdemping. Daarom staat de hele installatie op dempers. Ook dat draagt veel bij aan een stille unit.”
Van Liempd vervolgt: “Met de opgewekte elektriciteit maken we zowel de productie van osmosewater als de naverwarming daarvan mogelijk. Daarnaast is er een kleine dieselverwarming die het water in een buffer voorverwarmt tot 45 graden. Dat is het Baudoin Green Aqua-heating systeem. De stap om water van deze temperatuur te verwarmen tot kookpunt is veel kleiner dan bij traditionele oplossingen en dus gaat er minder energie verloren. Daardoor kan worden volstaan met een lagere kW. We zijn gehalveerd naar een 70kW GreenBoiler van DiBO. Die keuze bleek heel efficiënt. Op jaarbasis bespaart Nestaan 35 tot 40% aan brandstofkosten en met het huidige prijspeil is dat zo’n €7000,-. Hierdoor wordt de meer-investering ten opzichte van een traditionele reinigingsunit al in vier jaar terugverdiend.“
RVS 316
Van Liempd: “Die meerkosten worden overigens ook veroorzaakt doordat het hele systeem in RVS 316 is uitgevoerd, dus ook alle koppelingen, druksensoren, warmtewisselaars, pompen en boilers. Dat is nodig want osmosewater is agressief voor bijvoorbeeld koper en messing. Wil je een systeem bouwen dat een levensduur van minstens tien jaar heeft, kun je die materialen dus niet toepassen.”
2500 liter werkvoorraad
“Natuurlijk moet je ook voldoende werkvoorraad hebben om de bemanning van de truck, drie personen, aan het werk te houden”, vervolgt Van Liempd. “Daarom hebben we een tankinhoud van 2500 liter osmosewater. In principe hoeven zij de machinekamer niet in, want het hele systeem is via de achterzijde te bedienen. Daar vind je namelijk vier DiBO RVS-haspels waarvan 2 met 150 meter HD slang voor 200 bar bij 15 liter/minuut. Een derde voorzien met dezelfde lengte slang voor lage druk 10-25 bar, 3-10 liter./minuut. En tenslotte een vierde met hierop de slang voor de wateraanvoer. Deze is standaard 50 meter, maar kan eventueel verlengd worden. Die slang moet op een brandkraan in de technische ruimte van een gebouw worden aangesloten. Een gewone waterleiding heeft te weinig capaciteit om het systeem te voeden.”
Frequentiesturing
Baudoin Wash Systems heeft intensief samengewerkt met DiBO Nederland. Daarbij is gebruik gemaakt van de specifieke kennis van HD-reinigingsapparatuur. DiBO directeur Arno van den Borne: “Die kennis is ingebracht met adviezen over hoe het brandstofgebruik omlaag kon worden gebracht door een volledige integratie van HD met osmosewater in hoge druk en hoge temperatuur. Belangrijk is het voorkomen van piekbelastingen om het systeem energiezuiniger te maken en extra slijtage te voorkomen. Daarom is gebruik gemaakt van een frequentieregelaar zoals die bij motorsturing in de industrie gebruikelijk is. Hiermee worden de schakelmomenten en dus de pieken afgevlakt. Ook de inzet van de voorverwarmingsunit bespaart energie; circa 16%.”
Van den Borne meldt verder dat de installatie is uitgerust met 2 x DiBO GreenBoiler voorzien van een RVS spiraal die bijna 20% minder brandstof verbruiken dan conventionele branderketels. “Voor ons was dit project beslist niet alledaags omdat alles in RVS moest worden uitgevoerd, dus ook de spiralen, ventielen, hogedrukpompen, sensoren, etc. Deze unit is geen standaardproduct, maar de ontwikkeling ervan zet wel een nieuwe standaard voor de markt neer. Ik verwacht dat er een groeiende vraag zal ontstaan naar dit soort oplossingen. Zeker als de brandstofkosten nog verder zullen stijgen.“
Onderhoud
Overigens zal DiBO een groot deel van het onderhoud aan de trucks gaan uitvoeren. Van den Borne: “Aan de osmose-unit kan niet veel stuk. Die is gebouwd voor een levensduur van ten minste acht jaar en de filterwisseling is zeer eenvoudig. De HD-unit moet wel onderhouden worden en dat is voor ons dagelijks werk. Wij hebben een sterke serviceorganisatie in zowel Nederland als België. Nestaan werkt in beide landen, dus we kunnen bij eventuele uitval snel ter plaatse zijn.“ Van der Griend vult aan: “Dat is ook een van de redenen dat ik DiBO bij dit project betrokken wilde laten zijn. Stilstand is voor ons een grote verliespost, dus als er eens iets voorvalt, dan moet dat snel en deskundig verholpen worden. Naast calamiteiten heb je natuurlijk het reguliere onderhoud. Dat is terug te voeren op draaiuren met een zekere marge. Dat onderhoud moet vooral worden uitgevoerd in de periode rond nieuwjaar. Je hebt dan de gewone vervangingen, maar dan moet alles wat ook maar enigszins een risico vormt worden vervangen. Daarna moet de truck er weer een heel jaar tegen kunnen.“