Hygiëne scoort in veel zorginstellingen een onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Hoe dat komt? Inkoopcoöperatie Intrakoop vindt dat veel schoonmaakbedrijven en zorgorganisaties zich te eenzijdig focussen op gastvrijheid en beleving. “Maar 1 procent van de schoonmaakbedrijven in Nederland is in staat de gevraagde kwaliteit in de zorg te leveren.”
Door Susanne Hellendoorn, lid redactie Clean Totaal
Dat zijn pittige woorden van Sander Hummeling, segmentmanager Facilitair van Intrakoop, een inkoopcoöperatie met 580 zorgorganisaties als lid. “Eigenlijk is het percentage schrikbarend; het gaat hier om een dienstverlening die van invloed kan zijn op leven en dood.” Volgens Hummeling moet de schoonmaakdienstverlening dan ook primair gaan om het voldoen aan de hygiëne-eisen en goede en veilige patiëntenzorg. “Beleving en gastvrijheid mogen meer als schil om de basis heen.”
Bezuinigingen
Eén van de grootste oorzaken dat ‘hygiëne’ in het rapport van IGZ een onvoldoende behaalt, zijn de bezuinigingen waar de zorgsector mee te kampen heeft. Volgens Hummeling logisch. “De bezuinigingen in de zorg raken nu eenmaal de kosten van de schoonmaak. Kwaliteit en geld gaan hand in hand. Vaak wordt er bezuinigd op kosten waardoor de kwaliteit terugloopt. Tegelijkertijd wordt de standaard vaak niet aangepast en komt er dus druk op de kwaliteit te liggen.” De Intrakoop-manager is van mening dat ook in tijden van bezuinigingen een bepaalde basis gegarandeerd moet kunnen worden. “Als je dat als organisatie niet meer kunt, moet je jezelf achter de oren krabben. Veilige patiëntzorg is cruciaal.”
In de spiegel kijken
Naast schoonmaakbedrijven moeten zorgorganisaties ook zelf in de spiegel kijken als het om schoonmaken en hygiëne gaat. Hummeling: “Veel zorgorganisaties die de schoonmaak in eigen beheer uitvoeren, hebben het ook niet goed voor elkaar. Vaak ontbreekt zelfs visie of beleid op het gebied van hygiëne. Het zijn dus niet alleen de schoonmaakbedrijven, maar juist ook de zorgorganisaties zelf waar de bron van het probleem zit. Bij eigen beheer ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk primair bij de zorgorganisaties. Bij uitbesteden is de schoonmaakdienstverlener verantwoordelijk. In dat geval zoekt de zorg naar de benodigde expertise. Voor schoonmaakbedrijven de taak om daarover te beschikken.”
Aanbesteden en vakmanschap
Om de kwaliteit van de schoonmaak in de zorg weer te laten stijgen, pleit Intrakoop ervoor dat bij het aanbesteden van schoonmaak, de technische kwaliteit weer bovenaan de agenda komt. Hummeling: “Wij merken dat expertise die nodig is om dit te doen vaak ontbreekt bij schoonmaakdienstverleners, maar ook bij zorgorganisaties die zelf de schoonmaak verzorgen. Daarom is het van groot belang om de juiste kennis en expertise in huis te halen.”
Voorbeeld: Schoonmaak bij Beweging 3.0 Amersfoort
Voor alle intramurale locaties van Beweging 3.0 in Amersfoort is de schoonmaak uitbesteed. “Op deze manier kan flexibel worden geanticipeerd op de ontwikkelingen van de cliëntvraag en de organisatie”, legt Jan Jans, manager facilitair bedrijf bij zorgorganisatie Beweging 3.0, uit. Over de kwaliteit van de schoonmaak is hij duidelijk: “Het is niet de reguliere schoonmaak, maar eerder de (zorg)medewerkers binnen de woongroepen/afdelingen die onvoldoende zijn gefocust op de hygiëne-aspecten. Zij moeten hierin beter worden getraind, in samenwerking met het schoonmaakbedrijf.” Of de bezuinigingen in de zorg bij Beweging 3.0 op de kwaliteit van de schoonmaak drukken? “Zorg en schoonmaak zijn voor 90 procent menskracht. De bezuinigingen beperken de in te zetten mankracht, ook die voor de schoonmaak.” De bezuinigingen hebben dus zeker invloed, maar volgens Jans zijn de klanten en cliënten van de zorgorganisatie over het algemeen tevreden over de schoonmaakdienstverlening.
Lees het complete artikel, inclusief reacties vanuit de schoonmaakbranche in de komende uitgave van Clean Totaal magazine.