• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Rabobank prognose Schoonmaak 2012

Nieuws 20 oktober 2011

Rabobank komt met de Sectorprognoses 2012. De bank meldt dat het Nederlandse bedrijfsleven relatief goed uit de recessie van 2009 is gekomen, maar voorspelt een gematigde groei voor 2012. Ook over de Schoonmaakbranche schrijft de bank enkele woorden in haar bespiegelingen. Nieuw licht werpt dit overigens niet op de zaak. De bank stelt het volgende:   
 
Het Nieuwe Werken brengt mee dat in de (nabije) toekomst het aantal vierkante meters kantoorruimte minder wordt. Het verbreden van de dienstverlening via een facilitair totaalconcept/multiservices neemt toe. Schaalvergroting en strategische samenwerking, steeds vaker ook aan de inkoop- en ontwikkelingskant. Dit vanwege blijvende prijsdruk en krappe marges. Dagschoonmaak neemt in belangstelling toe: meer personeelsaanbod en kostenverlaging.
 
Kansen en bedreigingen
 
  •  Het aanbod van totaalconcepten neemt toe (vooral in het grootbedrijf ). Bij kleinere bedrijven lijkt specialisatie (focus op een nichemarkt) juist beter te werken;
  • Certificering en/of keurmerken geeft/geven het schoonmaakbedrijf een profiel als betrouwbare dienstverlener;
  • Dagschoonmaak heeft een gunstig effect op de arbeidsomstandigheden en het imago van de branche. Kostenvoordeel door daling van het ziekteverzuim;
  • Ondernemers in het mkb hebben moeite te voldoen aan de eisen uit het aanbestedingstraject;
  • De zorgsector en voedingsmiddelenindustrie bieden kansen voor het schoonmaakbedrijf;
  • Het aantal vierkante meters kantoorruimte dat dagelijks gebruikt wordt, daalt door de toename van Het Nieuwe Werken;
  • Nieuwe contractvormen, zoals prestatiecontracten en performancegericht schoonmaken (alleen actie ondernemen als er iets vuil is), komen steeds meer voor.
 
Perspectief
De schoonmaakbranche blijft het moeilijk hebben. De prijzen staan nog steeds onder druk en het volume neemt af. Voor het vierde achtereenvolgende jaar heeft de branche met krimp te maken. De omzet stijgt weliswaar iets, maar deze groei wordt alleen gerealiseerd vanwege prijsstijgingen. Voor 2012 zijn de vooruitzichten niet veel beter en verwachten we een soortgelijk beeld, waarbij sprake zal zijn van een omzetstijging van rond de 1,5% (vooral door prijscompensatie).

 

Bron: Rabobank

 

Waarvan akte…

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand